KAJI SELIDIK PENGURUSAN SUMBER DI SEKOLAH

Apa khabar semua, ini adalah apa yang kumpulan kami dapatan semasa melakukan kaji selidik mengenai pengurusan sumber di sekolah.



1.0 Pendahuluan
Negara kita yang sedang pesat membangun memerlukan rakyat yang berpengetahuan tinggi untuk maju setanding dengan negara-negara maju di dunia. Seiring dengan perkembangan teknologi maklumat dan ilmu pengetahuan, rakyat yang mempunyai potensi dalam segala aspek seperti aspek intelek, rohani dan jasmani juga turut berkembang. Kualiti kehidupan rakyat dapat ditingkatkan sekiranya mereka mempunyai pendidikan yang baik yang membolehkan mereka untuk berfikir secara kreatif dan kritis. Pada abad ini, kerajaan sentiasa melakukan penambahbaikan dalam sistem pendidikan kita ke arah yang lebih baik. Dalam hal ini, Pusat Sumber Sekolah (PSS) juga tidak terkecuali. Perkembangan yang pesat ini turut mempengaruhi pengurusan dan fungsi Pusat Sumber. Menurut idea Wawasan 2020 yang telah dicetuskan oleh Perdana Menteri kita iaitu Tun Dr Mahathir bin Mohamad, beliau berhasrat untuk mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan tinggi dan berpandangan ke depan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi malahan menjadi penyumbang kepada tamadun sains dan teknologi masa depan.

2.0 Tinjauan bacaan
Pengurusan dapat didefinisikan sebagai sebuah aktiviti merancang dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu organisasi berkaitan dengan segala cara, prinsip atau peraturan, tanggungjawab serta tugas-tugas kakitangan (Mohd Zamuri, 2002). Pada era globalisasi kini, sekolah lebih fokus dalam kaedah pendidikan berpusatkan pelajar (student-centred learning). Menurut Kadir (1993), peranan dan sumbangan Pusat Sumber Sekolah terhadap proses pengajaran dan pembelajaran serta pendidikan umumnya dapat membantu para pelajar meluaskan pandangan serta menguatkan nilai dalam diri mereka. Bagi menjayakan matlamat ini, jelaslah bahawa sumber-sumber yang ada di sekolah perlu berada dalam keadaan yang terbaik bagi memastikan keputusan akademik dan strategi pelaksanaan pengurusan sumber dapat meningkatkan imej sekolah secara berterusan. Tambahan pula, pusat sumber dianggap sebagai gedung yang menyokong ke arah kesempurnaan pengajaran dan pembelajaran (Yusuf, 1997).  Di samping itu, pengurusan juga merupakan satu proses membahagikan segala input organisasi yang wujud termasuk sumber ekonomi dan sumber kakitangan melalui kaedah perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalan supaya output (segala barang-barang dan perkhidmatan) yang diperlukan dapat dikeluarkan oleh pengguna bagi merealisasikan objektif organisasi (Jaafar, 1988). Pada masa yang sama, pemantauan dan penilaian hendaklah dilakukan sentiasa supaya keberkesanan pengurusan sumber dapat berkekalan serta tidak menjejaskan perancangan masa depan pusat sumber sekolah. Tidak dapat dinafikan bahawa pengurusan sumber sekolah dan keberkesanan sekolah dalam sesi P&P saling berhubung kait antara satu sama lain kerana kedua-dua elemen ini mampu mempengaruhi prestasi sekolah. Abdul Rahman (1993) juga mengatakan bahawa pusat sumber hendaklah memainkan peranan sebagai ‘the nerve center of the school’ yang menggerakkan dan mengembangkan kurikulum atau akademik serta menyuburkan pertumbuhan intelek, disiplin dan sahsiah pelajar.

3.0 Objektif kajian
Objektif umum kajian ini dilaksanakan adalah untuk mengenal pasti dan menganalisis kaedah pengurusan Pusat Sumber di sesebuah sekolah. Secara ringkasnya, objektif kajian ini adalah untuk: 
·       Mengenalpasti kepentingan pusat sumber di sebuah sekolah
·       Mengetahui keberkesanan pusat sumber sekolah sebagai pemangkin kecemerlangan pelajar
·       Mengenalpasti peranan Pusat Sumber Sekolah dalam menanam sikap suka membaca dalam kalangan pelajar 

4.0 Kaedah kajian
Kami telah menggunakan kaedah temubual untuk menjalankan kajian kami. Kaedah temubual adalah penting untuk mendapatkan gambaran tentang pengurusan Pusat Sumber sekolah tersebut. Temu bual juga dibuat bagi mendapat penjelasan lanjut tentang perkara-perkara yang masih kurang jelas atau mengelirukan. Kami telah menemubual seorang cikgu iaitu Cikgu B (bukan nama sebenar) yang merupakan guru Pusat Sumber sekolah tersebut. Soalan-soalan yang telah kami sediakan adalah soalan-soalan berbentuk berstruktur yang bermaksud satu set soalan yang telah disediakan oleh pihak penyelidik terlebih dahulu dan soalan-soalan tersebut akan ditanyakan mengikut urutan. Selain itu, penyelidik tidak akan menambah sebarang soalan tambahan.

Soalan-soalan yang disediakan:
1.  Apakah fungsi pusat sumber di sesebuah sekolah?
2.  Apakah contoh bahan-bahan yang boleh diakses di pusat sumber sekolah?
3.  Apakah cara penyusunan sumber secara sistematik (sistem fail)?
4. Apakah had jangka masa bahan-bahan diarkib dan cara bahan-bahan di pusat sumber dikemaskini?
5. Selain daripada guru-guru dan para pelajar, siapa lagi mempunyai akses kepada pusat sumber sekolah ini?
6. Bagi sekolah yang tiada pusat sumber, bagaimanakah sekolah tersebut mengurus sumber-sumber yang ada?
7. Sekiranya berlaku kecemasan (seperti banjir atau kebakaran) yang berupaya merosakkan bahan-bahan pusat sumber, apakah langkah kecemasan untuk mengatasi masalah tersebut?
8. Apakah program-program yang dianjurkan pihak sekolah untuk menggalakkan para pelajar menggunakan pusat sumber sebaik mungkin?
9.  Apakah kelebihan pusat sumber sekolah ini?
10. Apakah harapan dan penambahbaikan yang anda harapkan untuk pusat sumber sekolah ini?
           
Di samping itu, kami juga menggunakan kaedah pencarian maklumat melalui internet. Kami menggunakan kaedah ini untuk mendapatkan maklumat tambahan yang boleh digunakan di dalam kajian kami. Melalui kaedah ini juga, kami dapat mencari artikel-artikel yang berkaitan dengan pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dan menjadikannya sebagai bahan rujukan dalam menulis kajian kami. Maklumat tambahan yang telah kami perolehi melalui kaedah ini amat membantu dalam mengukuhkan lagi dapatan kajian kami.
Catatan lapangan juga dilakukan melalui pemerhatian kami sepanjang kami berada di sekolah tersebut. Kami telah mencatat segala pemerhatian kami di dalam satu kertas untuk menjadi rujukan kajian kami.

5.0 Dapatan Kajian
Selepas melawat sekolah dan menjalankan sesi temu bual bersama guru, data yang telah diperolehi akan dianalisis. Terdapat tiga jenis informasi yang telah kami dapati melalui transkripsi temu bual, pencarian maklumat melalui internet dan melalui pemerhatian.

5.1 Mengenalpasti kepentingan pusat sumber di sesebuah sekolah
Setelah menemu ramah Cikgu B yang juga merupakan Guru Pusat Sumber di Sekolah P tersebut, kami mendapati bahawa selain daripada menjadi tempat bagi pelajar serta guru untuk mencari sumber rujukan dalam bentuk buku, Pusat Sumber Sekolah (PSS) juga mempunyai banyak kepentingan dan fungsi yang lain. Sebagai contoh, PSS dijadikan tempat untuk menyimpan banyak jenis bahan rakaman berbentuk kaset, CD dan dll yang berunsur pendidikan. Selain itu, fail-fail lama berkaitan program sekolah yang telah dijalankan lebih dari sedekad yang lalu juga masih tersimpan rapi dalam sudut arkib sebagai rujukan bagi tujuan penambahbaikan. Di dalam PSS juga, terdapat suatu ruangan untuk menyimpan alat bantu mengajar yang diletak di dalam kotak lutsinar dan disusun di atas rak-rak dengan pelbagai label. Cikgu B menjelaskan bahawa guru diberi akses sepenuhnya untuk menggunakan apa-apa sahaja alat bantu mengajar yang disediakan oleh pihak Pusat Sumber untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi menarik minat pelajar untuk belajar. Tambah Cikgu B juga, PSS yang ada di sekolah P ini, bukan sahaja sebagai tempat peminjaman buku, malahan berfungsi sebagai tempat pelajar belajar menggunakan pelbagai jenis media seperti surat khabar, majalah ilmiah, komik pendidikan, komputer dan rancangan berunsur pendidikan dalam televisyen. Pelajar dapat mengakses maklumat dengan mudah dalam pelbagai jenis format di PSS. Cikgu B menegaskan bahawa pada era globalisasi kini, medium pencarian maklumat serta penambahan ilmu pengetahuan tidak terhad hanya kepada bahan bercetak sahaja, tetapi sangat meluas. Maka dengan adanya kemudahan yang serba cukup, pelajar secara langsung akan menikmati manfaat daripada kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah. Menurut Cikgu B juga, di dalam PSS juga tersedia satu ruangan yang dikhaskan untuk memaparkan cenderahati, sijil anugerah dan trofi-trofi yang diperoleh pihak sekolah dan pelajar yang mewakili sekolah untuk pelbagai jenis pertandingan, dalam erti kata lain, sebuah galeri kecil yang menunjukkan perkembangan dan pencapaian sekolah.     
                          
5.3 Mengenalpasti peranan PSS dalam menanam sikap suka membaca dalam kalangan murid
Apabila menyentuh tentang program yang selalu dilaksanakan oleh pihak Pusat Sumber Sekolah setiap tahun, sudah pastinya paling kita kenal adalah Program NILAM. NILAM membawa maksud ‘Nadi Ilmu Amalan Membaca’. Program tersebut yang mula dilaksanakan pada tahun 1999 bertujuan untuk menanam minat suka membaca dalam kalangan murid. Di samping itu, program ini penting bagi menggalakkan para pelajar untuk menjana idea yang kreatif dan baru bagi menyemai tabiat membaca dalam diri mereka sendiri. Bukan itu sahaja, semua warga sekolah perlu terlibat dalam menjayakan program ini. Terdapat banyak lagi program yang dianjurkan oleh pihak PSS untuk menanam sikap rajin membaca dalam kalangan pelajar.

6.0 Perbincangan
Sepanjang kajian mengenai pengurusan Pusat Sumber Sekolah dijalankan, terdapat beberapa perkara yang telah dikenalpasti berdasarkan objektif yang ditetapkan. Secara keseluruhan, setelah temu bual dijalankan bersama guru yang bertugas dalam mengurus bahan pusat sumber di sekolah tersebut, terdapat pelbagai proses dan kaedah yang perlu dilalui dalam mengendalikan sumber sekolah.

            Dari segi aspek kepentingan, pusat sumber membawa banyak faedah kepada guru-guru dan para pelajar dalam membantu mereka untuk melaksanakan sesi P&P yang lebih seronok serta senang difahami kerana sumber-sumber yang ada mampu menarik minat pelajar di dalam kelas. Setelah menemu bual cikgu tersebut, kami mendapati bahawa kebanyakan guru di sekolah tersebut sangat bertuah kerana mempunyai akses kepada pelbagai alat bantu mengajar. Maka, proses pengajaran seseorang guru itu dapat berjalan dengan lancar kerana isi pengajaran yang disampaikan dapat diikuti dengan baik oleh murid dengan bantuan alat bantu mengajar (ABM). Hashim (1981) dan Zulkefli (1992) pula menyatakan, perpustakaan harus diuruskan dengan cekap untuk menggalakkan pelajar menggunakan bahan bacaan dengan berkesan. Hal ini kerana, pelbagai jenis maklumat dan alat bantuan mengajar boleh didapati serta penggunaan komputer amat digalakkan dalam kalangan pelajar bagi membenarkan mereka untuk mencari bahan digital. Meskipun dengan adanya kemudahan internet yang membolehkan pelajar untuk mencari maklumat dengan lebih pantas, namun maklumat-maklumat yang didapati di internet tidak semuanya boleh dipercayai. Berlainan dengan buku, sebelum sesebuah buku diterbitkan, ianya akan diolah dengan teliti oleh pihak penerbit sebelum dipasarkan maka maklumat di dalam buku tersebut adalah sahih dan tepat. Tambahan pula, Iskandar (2001) mengatakan bahawa PSS harus mengadakan pelbagai program untuk menggalakkan penggunaannya. Melalui temu bual kami dengan cikgu tersebut, beliau memberitahu bahawa banyak aktiviti yang menarik telah dianjurkan oleh pihak sumber untuk menarik minat pelajar untuk berkunjung ke pusat sumber sekolah. Pada pendapat kami, sekiranya pusat sumber sekolah digunakan sepenuhnya, para pelajar bukan sahaja dapat menimba ilmu malahan mereka juga dapat mengisi waktu lapang mereka dengan lebih berfaedah. Hal ini akan mengelakkan pelajar daripada terlibat dalam masalah sosial.

            Selain dari segi aspek kepentingan sesebuah Pusat Sumber terhadap sekolah, ia juga memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran pelajar dan menjadi pemangkin kepada kecemerlangan mereka. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Hashim (1981), didapati bahawa sebanyak 70% pelajar berkunjung ke perpustakaan untuk membuat rujukan walaupun sebilangan daripada mereka menjadikan perpustakaan sebagai tempat untuk menyiapkan kerja rumah. Dalam erti kata lain, dengan adanya pusat sumber yang baik, pelajar mampu mendapatkan sumber atau bahan yang mencukupi serta membolehkan mereka untuk mengulangkaji di ruangan yang kondusif. Justeru, prestasi setiap pelajar di sekolah tersebut dapat dipertingkatkan dan mencapai tahap yang terbaik. 

            Tidak dapat dinafikan selepas menjalankan kajian ini bahawa Pusat Sumber Sekolah berupaya menjadi tempat untuk pelajar memupuk minat terhadap membaca buku. Menurut pendapat Shahrom (1996), mengenai kepentingan membaca iaitu membaca adalah satu aktiviti yang boleh membangunkan intelektual, membentuk pemikiran yang kreatif dan dinamis serta dapat melahirkan masyarakat yang progresif. Hal ini disebabkan oleh wujudnya pelbagai jenis bahan bacaan yang disediakan oleh pihak sekolah ini bagi kesenangan murid untuk membuat bacaan. Bukan itu sahaja, PSS ini menyediakan buku-buku lain seperti kamus, majalah pendidikan dan bibliografi yang berupaya untuk meningkatkan ilmu pengetahuan murid melalui aktiviti membaca. Pada pandangan kami, guru memainkan peranan penting untuk membawa murid-murid ke pusat sumber untuk memberikan peluang kepada pelajar untuk membaca. Para guru perlu menyuruh murid untuk membuat catatan mengenai sebarang bahan bacaan sama ada bahan bacaan berbentuk fiksyen ataupun bahan bacaan bukan fiksyen yang telah dibaca di dalam buku NILAM. Di samping itu, penganugerahan sijil kepada para pelajar yang sering berkunjung ke pusat sumber sekolah juga dapat meningkatkan motivasi murid untuk membaca. Natijahnya, PSS patut berganding rapat dengan dasar pendidikan sekolah mengikut ketetapan yang telah digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Pustakawan dan guru PSS harus bertanggungjawab untuk menyokong dan mengekalkan minat para pelajar terhadap bacaan dan ini boleh dilakukan dengan memilih bahan-bahan bacaan yang sesuai untuk mereka (Raja Abdullah, 1994).

7.0 Rumusan
Pengurusan Pusat Sumber Sekolah yang cemerlang dapat memanfaatkan penggunaan teknologi di dalam kelas dan meningkatkan kemampuan kakitangan sekolah secara efektif. Selain itu, ia dapat membantu merangsang potensi semua pelajar dan meningkatkan prestasi mereka dalam pelajaran serta menjadikan pengurusan sekolah lebih mudah. Mengurus sumber berkualiti tinggi dengan baik juga dapat meningkatkan semangat daya saing yang sihat di kalangan pelajar dan menggalakkan perancangan Sesi Pembelajaran & Pengajaran (P&P) yang lebih berkesan untuk guru kerana mereka berupaya untuk menggunakan segala sumber yang diperlukan di pusat sumber yang disediakan di sekolah. Bukan itu sahaja, dengan adanya Pusat Sumber Sekolah yang kondusif, pembangunan bahan pembelajaran dan penerapan penggunaan teknologi di dalam bilik darjah boleh menyumbang kepada kejayaan sekolah tersebut. Oleh itu, pengurusan sumber yang bagus menjadi keperluan utama di setiap sekolah di Malaysia.















8.0 Rujukan

Raja Rozita Raja Ariff Shah. (2013). Pengurusan pusat sumber sekolah di sekolah menengah       zon bandar Segamat, Johor (Disertasi Tesis Sarjana). Diperoleh daripada            http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfwP2/Raja Rozita Binti Raja Ariff       Shah.TP.pdf
Yusof Boon & Rohaizad Selemin. (2010). Penggunaan pusat sumber sekolah (PSS) dalam pengajaran guru di dua sekolah menengah kebangsaan di kawasan Skudai (Disertasi        Kedoktoran. Diperoleh daripada       
          http://eprints.utm.my/id/eprint/10647/1/Penggunaan_Pusat_Sumber_Sekolah.pdf

Comments