BAHAGIAN DI DALAM PRESENTATION
Ini pula merupakan bahagian saya di dalam presentation kami.
4.0
Kaedah kajian
Kami
telah menggunakan kaedah temubual untuk menjalankan kajian kami. Kaedah temubual
adalah penting untuk mendapatkan gambaran tentang pengurusan Pusat Sumber sekolah
tersebut. Temu bual juga dibuat bagi mendapat penjelasan lanjut tentang
perkara-perkara yang masih kurang jelas atau mengelirukan. Kami telah
menemubual seorang cikgu iaitu Cikgu B (bukan nama sebenar) yang merupakan guru
Pusat Sumber sekolah tersebut. Soalan-soalan yang telah kami sediakan adalah
soalan-soalan berbentuk berstruktur yang bermaksud satu set soalan yang telah disediakan
oleh pihak penyelidik terlebih dahulu dan soalan-soalan tersebut akan
ditanyakan mengikut urutan. Selain itu, penyelidik tidak akan menambah sebarang
soalan tambahan.
Soalan-soalan
yang disediakan:
1. Apakah fungsi pusat sumber di sesebuah
sekolah?
2.
Apakah contoh
bahan-bahan yang boleh diakses di pusat sumber sekolah?
3.
Apakah cara
penyusunan sumber secara sistematik (sistem fail)?
4.
Apakah had jangka masa bahan-bahan diarkib dan cara bahan-bahan di pusat
sumber dikemaskini?
5.
Selain daripada guru-guru dan para pelajar, siapa lagi mempunyai akses kepada
pusat sumber sekolah ini?
6.
Bagi sekolah yang tiada pusat sumber, bagaimanakah sekolah tersebut mengurus
sumber-sumber yang ada?
7.
Sekiranya berlaku kecemasan (seperti banjir atau kebakaran) yang berupaya
merosakkan bahan-bahan pusat sumber, apakah langkah kecemasan untuk mengatasi
masalah tersebut?
8.
Apakah program-program yang dianjurkan pihak sekolah untuk menggalakkan para
pelajar menggunakan pusat sumber sebaik mungkin?
9. Apakah kelebihan pusat sumber sekolah ini?
10.
Apakah harapan dan penambahbaikan yang anda harapkan untuk pusat sumber
sekolah ini?
|
Di
samping itu, kami juga menggunakan kaedah pencarian maklumat melalui internet.
Kami menggunakan kaedah ini untuk mendapatkan maklumat tambahan yang boleh
digunakan di dalam kajian kami. Melalui kaedah ini juga, kami dapat mencari
artikel-artikel yang berkaitan dengan pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dan
menjadikannya sebagai bahan rujukan dalam menulis kajian kami. Maklumat tambahan
yang telah kami perolehi melalui kaedah ini amat membantu dalam mengukuhkan
lagi dapatan kajian kami.
Catatan
lapangan juga dilakukan melalui pemerhatian kami sepanjang kami berada di
sekolah tersebut. Kami telah mencatat segala pemerhatian kami di dalam satu
kertas untuk menjadi rujukan kajian kami.
Comments
Post a Comment